روش درست

اکبر گنجی

«مگر توحش غير از اين است که دولتی با زور اسلحه شهروندانش را به راهی براند که نمی خواهند، لباسی بر تن آنها کند که نمی پسندند. خود آئينی انسان ها را بايد پذيرفت. از زنان نبايد به عنوان وسيله و ابزار برای رسيدن به غايات دولت ها و ايدئولوژی ها استفاده کرد.«

ابراهیم نبوی در نوشتاری طنز میگه

«فرض کنید در همین مملکت امام زمان، حداقل پانصد هزار نفر، بدون اغراق و بدون کم و زیاد مشغول حفظ حجاب هستند. از آنهایی که برای حجاب تبلیغ می کنند، تا آنهایی که در خیابان تذکر می دهند، تا آنها که فروشگاههای لباس را کنترل می کنند، تا کمیته اماکن که کارش کنترل حجاب در اماکن است، تا آنهایی که با فوتوشاپ مشغول حفظ بیضه اسلام هستند که بی حجاب ها به آن لگد نزنند و الی آخر، حداقل پانصد هزار نفر می شوند اگر نگویم دو سه میلیون یا حتی بیشتر.

یعنی گروهی به اندازه جمعیت تمام دبی یا جمعیت کشور کومور یا جمعیت کل کشور لوکزامبورگ یا نصف جمعیت کشور بحرین، کارشان این است که حجاب را حفظ کنند. فکر کنید اگر همین جمعیت از سی سال قبل تا به حال، روزی یک سطل از خاک کوه دماوند را با پای پیاده یک کیلومتر آن طرف تر می بردند، قطعا قله دماوند الآن چهار پنج سالی بود که جابجا شده بود.»

روش درست.آزادی پوشش. دو زن محجبه در کنار دو زن بیحجاب در شهر قم قبل از انقلاب

به راستی اینهمه هم و غم روی حجاب برای چی هست؟ چرا بی حجابی کابوس جمهوری اسلامیست. چرا بین اینهمه احکام اسلامی مقامات رژیم چماق و دروغ، تلسکوپها رو دست گرفتند و اون رو روی زنان زوم کرده اند؟ چرا حامیان نظام چماق و دروغ تمام مشکلات رو فراموش کرده اند و چسبیده اند به بیحجابی که کلا مشکلی به حساب نمیاید. دلیلش این هست که جمهوری اسلامی میگوید ایران کشوریست که باید اسلامی باشد(البته اسلام رو فقط در همین حجاب میبینند) و همگان هم باید احترام گذار به همه احکام اسلامی باشند(به تعبیر جناب تاجزاده، اسلام تحمیلی تکفیری به جای اسلام رهایی بخش)و از طرفی  در چشم ترین و نمایان ترین حکم اسلامی که با اون خیلی راحت میشه جامعه ای رو اسلامی نشان داد همین حجاب هست. ولی دغدغه جمهوری اسلامی اسلام نیست

به قول جناب گنجی

«نماز ستون دین است. دیالوگ من – توست. ارتباط وجودی و قلبی است. اما همین امر، از نظر قرآن، یک کارکرد اجتماعی مهم دارد. نماز فحشا و منکر را از بین می برد (عنکبوت، ۴۵). اگر دولت مدعی اجرای شریعت و مبارزه با فحشا و منکراست، چرا نماز را اجباری نمی کند؟

ولی حجاب نه تنها از نظر عبادی مهم نیست یا اگر هم مهم باشد، به هیچ وجه قابل قیاس با نماز و روزه نمی باشد، بلکه از نظر اجتماعی هم قرآن برای آن فایده ای ذکر نکرده است (احزاب ۵۳ و ۵۹ و ۶۰- نور۳۰ و ۳۱ – ۵۹ تا ۶۱). بسیاری از احکام، مجازات های اخروی ابدی دارند، اما قرآن برای بی حجابی مجازات اخروی هم ذکر نکرده است. غیبت به منزله خوردن گوشت برادر مرده است (حجرات،۱۲). چرا دولت غیبت کردن را جرم اعلام نمی کند و سربازان گمنام امام زمان را مأمور مبارزه با غیبت کنندگان نمی کند؟ غیبت مهم تر است یا بی حجابی؟»

روش درست

از طرف دیگه دین اسلام و احکام آن هسته مرکزی ایدئولوژی جمهوری اسلامی هست و عمل نکردن به این احکام مساویست با دهن کجی به ایدئولوژی جمهوری اسلامی و حکومت ایدئولوژیک چیزی جز ایدئولوژیش نیست. مخالف با ایدئولوژیش مخالفت با خودش است.

برای این رژیم، خیلی تلخ و گران است که جامعه جهانی شاهد بی اعتنایی مردم به ایدئولوژیش که مخالفت با خودش است باشند.

اجبار حجاب از این جهت بود که مردم را هم جهت با اجزا متشکه ایدئولوژی حکومت جلوه  دهند.

روش اشتباه.همان شهر قم بعد از انقلاب در دوران اجبار حجاب

به قول جناب اکبر گنجی

«هر رژيمی دارای يک ايدئولوژی مشروعيت بخش است. ايدئولوژی، فرمانروايی دولت (زمامداران) را توجيه می کند و بر حق نشان می دهد. اسلام فقاهتی، ايدئولوژی مشروعيت بخش دولت ايران است. اما اکنون دولت به دلايل زير با بحران مشروعيت روبروست

و در ادامه « رويگردانی اقشار مختلف اجتماعی از ايدئولوژی مشروعيت بخش نظام» رو بعنوان یکی از علل مواجه بودن حکومت با بحران مشروعیت معرفی میکنه و در ادامه میگه

وقتی احکام شريعت تعطيل است و حکومت، فقهی نيست، چه چيز دولت ايران را دينی (اسلامی) می کند و باعث تداوم حکومت فقها می شود؟ هيچ. تنها يک چيز باقی مانده که دال بر اسلامی بودن نظام است: حجاب زنان. رژیم جمهوری اسلامی به زور زنان را با حجاب نگاه می دارد تا هم کشور اسلامی تلقی شود و هم دليلی برای حکومت ولی فقيه وجود داشته باشد.»

روش درست.بی حجاب و با حجاب آزادند. آزادی حجاب در نزدیکیهای ایران. در دوبی

از طرف دیگه طبق اعتراف خودشون اگر حجاب آزاد باشه، وضع مملکت اسلامی میشه شبیه به اروپا.

بنابراین اجبار حجاب دست کم در ظاهر میتونست زنان رو عامل و احترام گذار به پسندیات جمهوری اسلامی نشون بده. ولی در عمل هیچ نتیجه ای این اجبار برایشان نداشت و فریادشان از فاصله داشتن زنان از حجاب اسلامی همیشه به آسمان بلند است

 بی حجابی چند دختر در کنار تابلوی شعار حجاب

به قول جناب دکتر محسن کدیور

«دینداری و ایمان از جنس عشق است. عشق با زور و تحمیل بدست نمی آید. بدون آزادی و انتخاب آزاد ایمان دینی محقق نمی شود. با زور و اجبار ظواهر دینی چند صباحی شکل می گیرد، اما قلب شهروندان از ولایت ارباب قدرت بیرون است. سیاستهای غلط جمهوری اسلامی در استفاده از زور و خشونت برای اجرای احکام شرع نه تنها به ارتقای دینداری در جامعه منجر نشده بلکه برعکس به نوعی دین گریزی و مذهب ستیزی در میان بخشی از جوانان انجامیده است. نمونه آن ناکامی در حجاب اجباری بانوان و پدیده بدحجابی که منحصر به جمهوری اسلامی است می باشد.»

به قول فائزه هاشمی

«من در سفرهایم به الجزایر، مصر و مغرب شاهد این مساله بودم، اینکه زن مجبور به پوشیدن حجاب شود این مساله می‌تواند منجر به سرکشی بیشتر زن شود و زن را به جای اینکه به حجاب به عنوان پوشش شرعی پایبند کند، از حجاب متنفر کند»

و به قول جناب دکتر نوریزاد

«حجاب  و پذیرش حجاب حتما و حتما به محدوده ی اختیار بانوان ما راه می برد. اختیاری که فهم و رشد باید در پذیرش آن مشارکت کند وگرنه این اجبار حتما و حتما به نفرت افکنی منجر خواهد شدو راه به جایی نیز نخواهد برد.»

و به قول جناب اکبر گنجی

» تندروان جمهوری اسلامی هم به مدد دستگاه های اجبار دولت نفتی و به شيوه خود، دست اندرکار «ارتقاء مقام و منزلت زن» شده اند و امروز نتايج نسخه های رهايی بخش شان را می بينند و از تاريخ عبرت نمی گيرند و باز هم به اجبار و ارعاب متوسل می شوند.

چرا در رژيم شاه که پوشش آزاد بود، زنان و دختران به حجاب گرايش داشتند، اما در جمهوری اسلامی که حجاب اجباری است پس از ۲۸ سال کاربرد خشونت، رژيم کاملا در اهداف خود شکست خورده و حتی به وسيله قوه قهريه هم نمی تواند الگوی پوشش خود را به زنان بقبولاند. «

و به قول جناب دکترتاجزاده

در نامه ای به پسر مطهری که اظهاراتی رو در تلویزیون در مورد حجاب داشته «فرض کنیم حق با شما باشد و به محض دادن کمترین آزادی به مردم، ایران بدتر از اروپا خواهد شد. در این صورت آیا نباید به این سؤال جواب دهید که چرا بعد از سه دهه حاکمیت و تبلیغات شبانه‌روزی و نظارت پلیسی- قضایی به محض این‌که پلیس پا پس بکشد، ایران بدتر از اروپا می‌شود؟ آیا همین مسأله به تنهایی شکست قاطع سیاست‌های کنونی را نشان نمی‌دهد؟

 در ترکیه پس از مدتی زنان محجبه مسلمان نه فقط دانشگاه‌ها، بلکه همه عرصه‌های عمومی شهری را در آن کشور در اختیار خود می‌گیرند و همزمان در ایران، نگرانی بسیاری از سیاستمداران و پیروانشان این است که در صورت آزاد شدن حجاب، پس از مدت کوتاهی «ایران بدتر از اروپا» می‌شود؟ مگر ما به مثابه مسئولان نظام اسلامی در طول ۳۰ سال گذشته با شهروندان خود چه کرده‌ایم که فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید اگر نظارت و برخورد پلیس نباشد، ایران به کام بی‌حجابی فرو می‌رود؟ در حالی که رعایت حقوق بشر و دموکراسی (ولو در حد نسبی) در جامعه‌ای مسلمان همچون ترکیه موجب می‌شود که به موازات بسط آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، هم کشور توسعه یابد و بر ثروت‌ و رفاه مادی مسلمانان افزوده شود و هم سرمایه‌های معنوی و مذهبی جامعه رشد ‌یابد. یعنی بسط دموکراسی و جامعه مدنی و تحقق نسبی تئوری جامعه باز در ترکیه نه تنها منجر به کاهش حجاب نشده، بلکه مطابق آخرین آمار افزایش نسبی آن را در ۷ سال گذشته به دنبال داشته است و هم اکنون حدود ۷۰ درصد بانوان ترکیه محجبه هستند»

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s